Advies op maat
Persoonlijk advies, op jouw situatie aangepast
Transparant
Alle kosten voor jou inzichtelijk
Serviceabonnement
Voordeliger voor jou
Afspraak maken

Schade

Je hebt schade?! Heel vervelend…Maar geen zorgen! Wij zijn er voor je.
Wij wikkelen alles op een snelle, juiste en deskundige manier voor jou af.

Op deze pagina vind je alle informatie over het melden van schades.

Heb je al een schade gemeld en wil je de status van je melding weten? Bel ons dan: 078-220 00 21

Direct hulp nodig?
Bel ons op het telefoonnummer: 078-220 00 21. Buiten onze openingstijden adviseren wij je contact op te nemen met de alarmcentrale van jouw verzekeraar.

Je vindt dit alarmnummer op de website van de verzekeraar of in de polisvoorwaarden.

Autoschade?

Heb je schade aan je auto, of heb je schade veroorzaakt? Bel ons!
Samen kijken we naar de mogelijkheden om de schade zo goed mogelijk af te wikkelen.

Om je schade in te dienen bij de verzekeraar hebben we een Europees Schadeformulier van je nodig. Vul de voor- en achterkant van het formulier zo volledig mogelijk in en onderteken beide pagina's. Je kunt duidelijke foto's of scans van je schadeformulier per e-mail indienen. Je kunt ons het formulier natuurlijk ook per post sturen. Zorg dan wel dat je zelf een kopie hebt!

Verhaalservice

Heeft iemand anders schade veroorzaakt aan jouw auto en ben je zelf niet verzekerd voor deze schade? Dan kan onze verhaalservice je mogelijk helpen.

Weet je niet wie de schade heeft veroorzaakt? Doe dan binnen 24 uur aangifte bij de politie. Dit kan eenvoudig online. Doe je dit niet of te laat, dan kunnen we je niet helpen om jouw schade bij het Waarborgfonds Motorrijtuigen te claimen. ​Wil je meer informatie of heb je aanvullende vragen? Neem dan contact met ons op!

Herstellers

Verzekeraars werken vaak samen met een netwerk van herstellers. Als je All Risk (Volledig Casco) bent verzekerd moet in geval van schade direct naar een aangesloten hersteller.

Kies je voor een hersteller die niet is aangesloten bij het netwerk? Dan betaal je vaak een hoger eigen risico. Op je groene kaart vind je de herstellers waar jouw verzekeraar mee samenwerkt. Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen voor meer informatie.

Europees schadeformulier invullen: 5 FAQ’s!

Een ongeluk met de auto is altijd even schrikken. Het is belangrijk dat je in geval van schade het Europees schadeformulier invult. Maar wat is dit Europees schadeformulier precies? Is het invullen eigenlijk verplicht? En hoe vul je het in? Wij beantwoorden de 5 meest gestelde vragen!

1. Wat is een Europees Schadeformulier?

Het Europees schadeformulier wordt gebruikt om de gebeurtenis en schade van een ongeval vast te leggen. Je krijgt dit formulier meestal automatisch van je verzekeraar als je een autoverzekering afsluit. Heb je een nieuwe nodig? Dan kan je bij je verzekeraar een nieuw Europees schadeformulier aanvragen.

2. Moet ik altijd een Europees schadeformulier invullen?

Heb je een aanrijding gehad met een persoon, object of dier? Dan moet je het Europese schadeformulier invullen. Als je het schadeformulier invult en naar je verzekeraar stuurt, nemen zij de schade in behandeling. Twijfel je of je het Europees schadeformulier moet invullen? Dan is het verstandig om dit voor de zekerheid toch te doen. Je verzekeraar kan de situatie aan de hand van het formulier beoordelen. Goed om te weten: bij alleen ruitschade, diefstal, joyriding en schade door weersomstandigheden hoef je het schadeformulier niet in te vullen.

3. Kan ik het schadeformulier later invullen?

Als er een ander motorvoertuig bij de schade betrokken is, wordt dit eigenlijk altijd afgeraden. Je moet het formulier namelijk samen met de andere partij invullen en ondertekenen. Vul je het formulier achteraf, en ieder voor zich in, dan loop je het risico dat de tegenpartij een ander verhaal indient. Is er geen ander motorvoertuig betrokken? Dan kun je het formulier ook thuis invullen.

4. Hoe vul ik het schadeformulier in?

Het Europese schadeformulier bestaat uit een voor- én achterkant. Samen met de tegenpartij vul je de voorkant van het formulier in. Vraag 1 tot en met 5 gaan over het ongeluk zelf. Bepaal daarna samen wie in voertuig A en voertuig B rijdt. Vul bij vraag 6 tot en met 11 de gegevens over de verzekeringnemer, het voertuig, de bestuurder en de schade in. Vraag 12 gaat over de toedracht van de schade. Bij vraag 13 kun je een schets van de aanrijding maken. Eventuele opmerkingen kan je onderaan het formulier kwijt. Onderteken tot slot samen met de tegenpartij het schadeformulier.

Een aantal tips

  • Maak foto’s van de schade. Vanuit verschillende posities. Dit kan je het beste doen vóórdat de auto’s verplaatst worden. De schadebehandelaar kan de informatie op de foto’s goed gebruiken!
  • Vraag getuigen om hun naam, adres en telefoonnummer. Zeker onafhankelijke getuigen kunnen waardevol zijn bij het beoordelen van het ongeval.
  • Door je handtekening te plaatsen, geef je allebei aan het eens te zijn met de ingevulde gegevens. Ben je het niet eens? Dat kan je besluiten niet te tekenen. Geef in dat geval onderin het formulier bij “Opmerkingen” aan dat je niet akkoord bent en waarom. 
  • Maak een kopie van het schadeformulier voor je eigen administratie.

5. Hoe kan ik het Europees schadeformulier in het buitenland invullen?

Het Europees schadeformulier ziet er in heel Europa hetzelfde uit. Alleen de taal verschilt. Krijg je in het buitenland een ongeluk? Dan kan je het Nederlandstalige formulier naast het buitenlandse exemplaar leggen en met elkaar vergelijken. Zorg dat alle gegevens kloppen en dat je begrijpt wat er opgeschreven is!

Ik heb andere schade

Bel ons op 078-220 00 21 en wij helpen je verder. Je kunt ons uiteraard ook een bericht sturen.

Of bezoek de Compleet Verzekerd Digimap